Sunday, January 6, 2013

"ပြိဳင့္-၄၀၄၄ ေပၚမွာ ေၾကြက်န္ခဲ့တဲ့ဝိညာဥ္သံစဥ္" ကဗ်ာစာအုပ္ရဲ႕ အမွာစာ

ကိုယ့္ဦးေခါင္းကို ကိုယ့္ပုခံုးနဲ႔ ကိုယ့္ေျခလွမ္းေပၚမွာပဲ ထမ္းေလွ်ာက္လာတဲ့စာ




ကြဲျခားမ်ားျပားလြန္းတဲ့ ကဗ်ာပံုစံေတြအားလံုးမွာ အေျခခံတူတဲ့အခ်က္က ကဗ်ာျဖစ္တာဟာ ကဗ်ာပါပဲ။ ကဗ်ာ။ လူ႕ဦးေႏွာက္စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာရဲ႕ ဖန္ဆင္းႏိုင္စြမ္းနဲ႔ ရသသြန္းလိုက္တဲ့ သပ္ရပ္ျမင့္ျမတ္ေသာ အႏုပညာပစၥည္း။ ကဗ်ာစာအုပ္ထုတ္ေဝမယ္ဆိုေတာ့ အမွာစာကိစၥ ဘယ္သူ႔ေရးခိုင္းရမလဲ က်ေနာ္စဥ္းစား ျဖစ္ေပမဲ့ က်ေနာ္ဟာ ကဗ်ာနယ္ကေန တစ္ေကာင္တည္း ပဲ့ထြက္ေနတဲ့ သင္းကြဲမို႔ ဒီစာအုပ္မွာ အမွာစာကို မထည့္သြင္းႏိုင္ျခင္းေၾကာင့္ ကိုယ္တိုင္ပဲ မိတ္ဆက္စကားေလးေျပာခြင့္ျပဳ လိုက္ရပါတယ္။

 ၁၉၉၁/၉၂ ပြင့္လင္းရာသီ မာနယ္ပေလာ ထိုးစစ္မွာ၊ ရန္သူ တပ္မေတာ္ စစ္ေၾကာင္းေတြက ညစဥ္တက္ထိုး၊ လက္နက္ၾကီးေတြက မုန္တိုင္းသင့္သရက္သီးေတြလို တဝုန္းဝုန္းက်ကြဲ၊ ေန႔စဥ္တိုက္ပြဲေတြ အရမ္းၾကမ္းေနရတဲ့ ပြိဳင့္ ၄၀၄၄ ေပၚက ဆက္သြယ္ေရးေလွ်ာက္ေျမာင္းကို ခပ္ယိမ္းယိမ္းမွီရပ္ျပီး "ေမာင့္ရဲ႕သီရိေမ" သီခ်င္းကို ဆိုက်ဴးေနတဲ့ က်ေနာ့္ေဘာ္ဒါ က်ေနာ့္ရဲေဘာ္ ေနမ်ိဳး (ေခၚ) တိုးေအာင္လြင္ ဟာ ဝုန္းကနဲ 120MM က်ကြဲျပီး ရင္အံုကို Spinner စ ေဖာက္ခြင္းကာ အျပံဳးအက္အက္ေလးနဲ႔ပဲ ပံုေခြလဲက် က်ဆံုးသြားပါေတာ့တယ္။ သူဟာ က်ေနာ့္လိုပဲ  (၉)တန္းေက်ာင္းသားဘဝနဲ႔ ေတာခိုလာခဲ့တဲ့ ေက်ာင္းသားတပ္မေတာ္ရဲ႕ အငယ္ဆံုးေတာ္လွန္ေရးသမားေတြထဲက တစ္ေယာက္ပါ။ အဲဒီကဗ်ာဆိုးက က်ေနာ့္ယံုၾကည္ခ်က္ေသြးေၾကာေပၚမွာ ထိုးျခယ္လိုက္တဲ့ ေဆးမွင္ေၾကာင္လို ဘဝတစ္ေလွ်ာက္မွာ ထြင္းနစ္ဝင္ေနခဲ့ေတာ့တယ္။ သူ႔ မိခင္ကို တခ်ိန္ သြားေတြ႕ ေျပာျပေပးရမဲ့တာဝန္ကိုလည္း က်ေနာ့္ ႏွလံုးသားက က်ေနာ့္ကို တာဝန္ေပးအပ္ထားလိုက္တယ္။ ၾကာခဲ့ျပီ ဆိုေပမဲ့ ေသြးဆူဆဲမို႔ ရဲေဘာ္ကို အေလးျပဳေသာ အားျဖင့္ က်ေနာ့္ကဗ်ာစာအုပ္ကို... "ပြိဳင့္-၄၀၄၄ ေပၚမွာ ေၾကြက်န္ခဲ့တဲ့ဝိညာဥ္သံစဥ္" လို႕ပဲ အေလးနီျပဳ အမည္ေပးျဖစ္ပါတယ္။

 
အင္းလ်ားတေစၦ

ေရျပင္ေပၚတြင္
စာအုပ္ေဘာပင္
ေပါေလာေပၚစဥ္
သူတို႔ပိုင္ရွင္
ေရငုတ္ေသ၏ ။

ေရျပာမ်က္ႏွာ
ျမင့္တက္လာကာ
အနီေရာင္ေျပာင္း
ဘယ္အေၾကာင္းေၾကာင့္
အင္းလ်ားသိ၏ ။

ဒီကဗ်ာေလးကို ဘ၀မွာ ပထမဆံုး ေရးျဖစ္တယ္…အဲဒီတုန္းက ၁၉၈၈ ဒီဇင္ဘာ ေတာတြင္းသူပုန္စခန္းတေနရာမွာ က်ေနာ္က ငွက္ဖ်ားေတြအရမ္းတက္ေနတယ္၊ ၈၈၈၈ အေရးအခင္းမွာ ေက်ာင္းသားေတြကို ႏွိမ္းနင္းသတ္ျဖတ္ အင္းလ်ားကန္ထဲ အေလာင္းေတြ ပစ္ခ်တယ္ဆိုတဲ့ ေျပာစကားေတြနဲ႔ ၾကားဖူးတဲ့ အေတြ႕အၾကံဳကို ဒီကဗ်ာတိုေလးထဲမွာ အရိုးသားဆံုး ပါးနပ္လွ်ိဳ႕ဝွက္စြာ ထည့္သြင္းေရးတာပါ…ဘဝရဲ႕ ပထမဆံုး ကဗ်ာဆိုေတာ့ ဒီကဗ်ာေလးက ရင္ထဲ စြဲျမဲ က်န္ရွိျဖစ္တည္ေနေတာ့တယ္၊ ဘဝတစ္ခုပါပဲ။ အဲဒီေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ျမန္မာျပည္ရဲ႕တရားေသာ ေတာ္လွန္စစ္ထဲမွာ အေရွ႕နယ္စပ္တေလွ်ာက္ ေတာင္မွ ေျမာက္အထိ၊ အဖြဲ႕အစည္းကေပးတဲ့ တာဝန္ေတြထမ္းေဆာင္ရင္း ကဗ်ာကို မွတ္စု စာအုပ္ထဲမွာပဲ ရံဖန္ရံခါေရးသားပါတယ္။ ျမိတ္ကြ်န္းစု တစ္ေနရာက ပင္လယ္ျပင္တိုက္ပြဲတစ္ခုမွာ အဲဒီ ဒိုင္ယာရီလို ကဗ်ာနဲ႔ Political Termေတြ ေရးထဲ့ထားတဲ့ မွတ္စုစာအုပ္က က်က်န္ခဲ့ျပီးေနာက္ပိုင္း ဘာမွ မေရးျဖစ္ေတာ့ျပန္ဘူး။(၁၆)ႏွစ္အရြယ္ ကတည္းက ေတာထဲေတာင္ထဲမွာ မ.က.ဒ.တ (ေက်ာင္းသားတပ္မေတာ္) ရဲ႕ တိုက္ခိုက္ေရးရဲေဘာ္ ျဖစ္ခဲ့တဲ့ က်ေနာ့္အဖို႔ေတာ့ ေတာထဲမွာ ABSDF ကထုတ္ေဝတဲ့ ေဒါင္းအိုးေဝစာေစာင္ကလြဲရင္ စာအုပ္စာေပေတာ္ေတာ္ရွားပါးပါတယ္။
         ၂၀၀၀ခုႏွစ္မွာ က်ေနာ္ေရးထားတဲ့ ကဗ်ာအားလံုးကို စုျပီး သုအိုင္စံ အမည္နဲ႔ ျပည္တြင္းမဂၢဇင္းေတြဆီ က်ေနာ္ ပို႔ၾကည့္လိုက္ပါတယ္။ ၂၀၀၁..၂၀၀၂ေတြမွာ စာမ်က္ႏွာေပၚမွာ ကဗ်ာေတြ ဆက္တိုက္ေဖာ္ျပခံရပါတယ္။ က်ေနာ္မွတ္မိျပီး စာမူပါ မဂၢဇင္း အကန္ေတာ့ခံရရွိတဲ့အေရအတြက္က ၁၇ အုပ္ပဲ။ အဲဒီေနာက္ပိုင္း ရန္ကုန္နဲ႔ အဆက္အသြယ္ေတြ ျပတ္ျပီး ဘယ္ေလာက္ ဆက္လက္ေဖာ္ျပခံရမွန္း က်ေနာ္မသိေတာ့သလို ျပည္တြင္းမဂၢဇင္းေတြဆီ ကဗ်ာမပို႔ေတာ့တာလည္း အခုအခ်ိန္ထိပါပဲ။ ခုေနာက္ပိုင္းေတာ့ ႏိုင္ငံျခားတိုင္းျပည္တစ္ခုမွာေနထိုင္းရင္း အဂၤလိပ္ဘာသာနဲ႔ကဗ်ာကို စမ္းသပ္ေရးသားထားတာေတြကိုလည္း ေနာင္တခ်ိန္မွာ THE SECOND SECOND အမည္နဲ႔ အဂၤလိပ္ကဗ်ာသက္သက္ သီးသန္႔ ထုတ္ေဝဖို႔ ရည္ရြယ္ထားေပမဲ့ ေလာေလာဆယ္မွာ ျမန္မာကဗ်ာဖတ္ ပရိသတ္ထဲမွာလည္း အဂၤလိပ္ကဗ်ာ ဖတ္သူေတြရွိတာမို႔ ဒီစာအုပ္ထဲမွာ ထဲ့သြင္း တင္ဆက္ထားပါတယ္…ေနာက္တခုက Concrete Poem လို႔ ေခၚတဲ့ ပံုနဲ႔ စာေတြနဲ႔ ေရာစပ္ဖန္တီးတဲ့ အႏုပညာလက္ရာေတြကို က်ေနာ္ဖန္တီးရတာၾကိဳက္တာမို႔ ထဲ့သြင္းေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ဒီစာအုပ္ပါ ကဗ်ာတခ်ိဳ႕ဟာ ႏွစ္ ၂၀ေက်ာ္ ၾကာျပီျဖစ္သလို တခ်ိဳ႕ဟာ မေန႔တေန႔ကမွ ေရးထားတာေတြျဖစ္ျပီး အဲဒါကို စနစ္တက် အခ်ိန္ကာလ ရက္စြဲေတြ မတပ္ေပးႏိုင္တာက မသပ္ရပ္တဲ့ က်ေနာ့္အားနည္းခ်က္ပါ။

       ဒီစာအုပ္ပါ ကဗ်ာေတြကို ေကသာဦးခိုက္၊ သုအိုင္စံ၊ အတိတ္ျမိဳ႕စား၊ ေနရဲခိုက္၊ A’karikz Yannaing စတဲ့ အမည္ေတြနဲ႔ ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပစာမ်က္ႏွာနဲ႔ အြန္လိုင္းစာမ်က္ႏွာေတြေပၚမွာ ေဖာ္ျပခဲ့ဖူးတာကို အခု သုအိုင္စံအမည္နဲ႔ ထုတ္ေဝပါတယ္။ ဒီစာအုပ္ပါ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္စီ စကားလံုးတစ္ခုစီရဲ႕ က်န္းမာေရးနဲ႔ ပေရာဂကို က်ေနာ္ ရာႏွဳန္းျပည့္တာဝန္ယူထားတာမို႔ လိုအပ္တာရွိရင္ က်ေနာ့္ထံ yathazoe@gmail.com နဲ႔ ဆက္သြယ္ႏိုင္ပါတယ္။

      ေနာက္ဆံုးအေနနဲ႕ ကဗ်ာနဲ႔ မသက္ဆိုင္တဲ့ က်ေနာ္အေျပာခ်င္ဆံုး စကားတစ္ခုကို ေသေသခ်ာခ်ာေျပာခ်င္ခဲ့ပါတယ္…ျမန္မာျပည္ ျပန္လည္ ထူေထာင္ေရးအတြက္ ပညာတတ္သူေတြေရာ ပညာမတတ္သူေတြေရာ ကိုယ့္ဘဝကို ကိုယ္လြတ္မရုန္းထြက္ၾကပါနဲ႔၊ ဒီႏိုင္ငံေရးမွာ ပတ္သက္ပါ၊ ပါဝင္ပါ၊ ေပးဆပ္ပါ၊ ရယူပါ။

“ဒီတိုင္းျပည္မွာ
အရင္ ႏွစ္ ၆၀ စာ ဆိုး၀ါးမွားမိုက္ခဲ့တဲ့ မတိုးတက္မွဳေတြအတြက္
ေနာက္ထပ္ အႏွစ္ ၆၀ ၾကိဳးစားအားစိုက္ရမဲ့ မ်ိဳးဆက္ထုရဲ့တာ၀န္ေတြနဲ ့
ဆြဲယူဖဲ့ထုတ္လႊင့္ပစ္လိုက္လို ့မရတဲ့ ႏွလံုးသားဟာ မင္းရဲ႕ ျမန္မာျပည္”

‘ေတာ္လွန္ေရးသည္ ငါတို႔ေက်ာင္း၊ ငါတို႔ တကၠသိုလ္’
ေတာ္လွန္ေရးသစၥာျဖင့္
 

သုအိုင္စံ
၀၀.၀၀.၂၀၁၃

1 comments:

ေက်ာ္ထူး (ေစာဌက္) said...

ေဟ့ ဒီမွာ ဒီမွာ ဘာမွမလိုဘူးကြ

ငါလိုးမသားကခ်င္ေတြ အကုန္သတ္ပစ္
ဟိုမေအလိုးက၇င္ေတြလည္း မ်ိဳးျဖဳတ္ပစ္ကြာ
ၿပီးရင္ ႏွမေဇာငး္ရွမ္းမသားေတြ ေျမြေပြး၇ခိုင္ေတြလည္း ရွိေသးတယ္ အကုန္သတ္ အကုန္သတ္မယ္ကြာ

ငါတို႔ဗမာေတြ မင္းတို႔ကိုေခတ္အဆက္ဆက္ အုပ္ခ်ဳပ္လာတာ ဘာခုမွ လူပါးလာမဝနဲ႔ မ်ိဳးကန္းသြားမယ္

မေအေပးေတြ ေခါင္းေထာင္မယ္အၾကံနဲ႔ ခုမွဗံုးေလးတစ္လံုးႏွစ္လံုးပဲ ခ်၇ေသးတယ္ ေၾကာက္ကန္ကန္ၿပီး ေအာ္ေန၇ၿပီမဟုတ္လား

လူ႕အခြင့္ေ၇းေတြဘာေတြလည္း လာမေၾကာင္နဲ႔ ငါတို႔ႏိုင္ငံ ငါတို႔ပိုင္တယ္ လုပ္ခ်င္တာ လုပ္လို႔၇တယ္ ၾကားလား။ ေမာ္မၾကည့္နဲ႔ ပါးျဖတ္၇ိုက္ပလိုက္မယ္

မင္းတို႔ကို မလုပ္ခ်င္လို႔ ၾကည့္ေနတာၾကာၿပီ အခြင့္ေ၇းေလး နည္းနည္းေပးတာနဲ႔ ကဲကဲပိုတဲ့မေအလိုးေတြ၊ ငါတို႔ကထိုင္းကို ဘယ္လိုဘန္႔ပိုးေပးခဲ့သလဲ သိတယ္မႈတ္လား

မင္းတို႔အားလံုးကို လီးပဲကြ
မင္းတို႔ႏွမအားလံုးကိုလိုးၿပီး မင္းတို႔ဖင္ပါတက္လိုးပစ္မယ္
ေၾကာက္တတ္၇င္ ေခါင္းငံု႔ထား လီးတဲ့မွေမာ္မၾကည့္နဲ႔
ဒီေျမေပၚမွာ၇ွိတာအားလံုး ငါတို႔ပိုင္တယ္ လုပ္ခ်င္၇ာလုပ္မယ္
မင္းတို႔မေနခ်င္၇င္ ထြက္သြား လီးတဲ့မွ ၈၇ုမစိုက္ဘူး
အားလံုးသတ္ပစ္မွ နားေအးမယ့္ေကာင္ေတြ